Natuurlijk Leren
Natuurlijk Leren is een onderwijsvorm waarbij de lesstof aangeboden wordt aan de hand van “echte” opdrachten zodat de theorie de praktijk volgt. Kinderen worden voortdurend geprikkeld en uitgedaagd ondernemend te zijn en te werken aan de eigen talenten en mogelijkheden. Ze worden daar intensief bij begeleid.
De belangrijkste kenmerken van Natuurlijk Leren
Betekenisvol
Leren in de context
Zelf keuzes maken
Leren doe je samen
Kennisconstructie
Competentiegericht
Hetrogeniteit
Overige kenmerken van Natuurlijk Leren
Overige kenmerken van Natuurlijk Leren
Elk kind zit in een zogenaamde stamgroep. Dit is een heterogene groep in de onder-, midden- of bovenbouw. (onderbouwgroepen 1, 2 en 3, middenbouwgroepen 4 en 5, en bovenbouwgroepen 6, 7 en 8).
Geschiedenis van het Natuurlijk Leren
Geschiedenis van het Natuurlijk Leren
In het jaar 2000 introduceerde het APS (Algemeen Pedagogisch Studiecentrum) het Natuurlijk Leren als onderwijsconcept. Na het middelbaar beroepsonderwijs, gevolgd door het voortgezet en hoger beroepsonderwijs, werd in 2004 voor het eerst dit concept in het basisonderwijs geïntroduceerd.
De zeven principes van Natuurlijk Leren.
1. Leerlingen zijn eigenaar van hun leerproces
Er is een toenemend aantal kinderen dat niet in het keurslijf van ons onderwijssysteem past. Dit komt omdat het natuurlijke systeem botst met het sociale regelsysteem. Standaardisering gaat niet samen met individuele behoeften.
De nieuwe grote ruimten
Bij Natuurlijk Leren werken de leerlingen en de leerkrachten met elkaar in mooie grote ruimten. Deze rijke leeromgeving stimuleert om samen te werken, feedback te geven en elkaars kwaliteiten te benutten. Deze vorm van interactie zorgt voor een hoger leerrendement.